Vormsel

Opname in de Rooms-Katholieke Kerk voor Volwassenen

Voor mensen die willen toetreden tot de Rooms-Katholieke Kerk wordt er in de Onze Lieve Vrouwekerk jaarlijks een geloofscursus georganiseerd.

Gedurende een half jaar ontmoet men elkaar ca. twintig maal om als individu én als groep kennis op te doen van het katholieke geloof, het christendom en de katholieke kerk.

Daarnaast zijn er vieringen waarin dit ook in de praktijk ervaren kan worden. Onze God is mens geworden in Jezus Christus, die door zijn medemensen met alle zintuigen ervaren kon worden. Als verrezen Heer leeft Hij nog steeds in ons midden en wij ervaren Hem in onze eigen wereld en onze eigen tijd. Dit vieren we binnen de gemeenschap van gelovige mensen. Als christen ben je verbonden met alle anderen, zoals Christus dat ook is.

Onderwerpen die in de cursus aan bod komen, betreffen onder andere God, Jezus Christus, Drie-eenheid, openbaring, Bijbel, formeel en persoonlijk gebed, Maria en de heiligen, geloofsbelijdenis, sacramenten, de Heilige Mis, de kerk als gemeenschap en instituut, de sociale leer en diaconaal en vrijwilligerswerk.

De cursus kan ook bezocht worden door mensen, die meer willen weten over het katholieke geloof, zonder dat ze zelf katholiek willen worden. Of door katholieken, die zich opnieuw in hun geloof willen verdiepen.

Volwassenen ontvangen de drie sacramenten van initiatie, het doopsel, de eerste communie en het vormsel, in één viering. Voor de deelnemers aan deze geloofscursus is dat meestal de Paaswake op de avond voor Paaszondag. Mensen die in een andere christelijke traditie gedoopt zijn en die erkend is door de katholieke kerk, worden niet opnieuw gedoopt.

U kunt zich nu opgeven voor de geloofscursus van 2022-2023 door onderstaande gegevens te sturen aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

• Naam
  • Land van afkomst en moedertaal
  • E-mailadres
  • Telefoonnummer